ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» № 1165-VIІ (для усунення передумов потрапляння громадян України та їх родин за межу бідності)»
1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону
Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (далі – Закон) призвів до того, що найбільш соціально незахищені верстви населення, працівники бюджетної та соціальної сфери опинилися з межею бідності та позбавлені права на достатній життєвий рівень для себе та своїх родин.
Норми Закону не узгоджуються з вимогами ст. 22 Конституції України, згідно з якими «при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод».
При прийнятті Державного бюджету України на 2014 рік розміри мінімальної заробітної плати було встановлено з урахуванням прогнозних індексів інфляції та рівня продуктивності праці. З метою забезпечення належного соціального захисту кожного громадянина України Державним бюджетом на 2014 рік було передбачено поетапне зростання розміру прожиткового мінімуму.
Прожитковий мінімум, відповідно до Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні гарантії», є базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються розміри основних державних соціальних гарантій. Тому передбачене Законом скасування зростання показника прожиткового мінімуму призведе до «заморожування» розмірів всіх пенсій, соціальних виплат та гарантованих державою доходів для малозабезпечених сімей з дітьми та пенсіонерів.
Ще у 2012 році фахівці зазначали, що прожитковий мінімум має складати не менше 3000 грн. Необхідність моніторингу фактичної величини прожиткового мінімуму встановлена Законом України «Про прожитковий мінімум».
Запроваджене Законом збереження незмінним розміру мінімальної заробітної плати протягом всього 2014 року негативно позначиться на працівниках бюджетної та соціальної сфери, яких в Україні – більше 8 млн чоловік працює у підприємствах (установах, організаціях), що фінансуються з державного та місцевих бюджетів). Іх заробітна плата, в основному коливається від рівня мінімальної заробітної плати до 2000 гривен.
Скорочення державної допомоги сім’ям з дітьми призведе до загострення негативних тенденцій у демографічній ситуації в країні. Оскільки матеріальне забезпечення кожної родини є основною умовою для стабілізації демографічних процесів в Україні. Скорочення державної допомоги сім’ям з дітьми порушує положення ст. 48 Конституції України про достатній життєвий рівень для себе та своєї сімї.
Окрім того, Закон був прийнятий і введений в дію в нелегітимний спосіб. Внесення, розгляд, голосування та підписання проекту закону відбувалось із грубими порушеннями Конституції України, Закону України «Про статус народного депутата України», Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», інших законів України. Крім того, внесений законопроект не містив належних розрахунків, обґрунтувань зниження рівня соціальних гарантій для громадян, зокрема висновків обов’язкового моніторингу фактичної величини прожиткового мінімуму.